امروز قم پایگاه منحصر به فرد علمی مکتب تشيع در دنیاست

۲۰ فروردین ۱۳۹۶

۲۰:۱۸

۱,۷۹۱

خلاصه خبر :
حضرت آیت الله حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار با شهردار و مسئولین شهرداری قم که در تاريخ 96/1/20 برگزار شد، نکات مهمي پيرامون مسائل عمراني قم را مطرح فرمودند.
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

حلول ماه رجب و موالید این ماه، میلاد امام جواد، و حضرت امیرالمؤمنین(صلوات الله و سلامه علیهما) و نيز مبعث پیامبر اکرم(ص) را خدمت جنابعالی و دوستان محترمتان در مجموعه شهرداری تبریک عرض می‌کنم. امیدوارم از برکات این ماه همه‌ی ما قمی‌ها مخصوصاً مسئولین شهر هم در مسائل شخصی و هم مسائل اجتماعی، سیاسی مربوط به شهر برخوردار شويم.

همانطور که در گزارش جامع خود فرمودید من خودم به عنوان یک شهروند قمی تلاش مدبرانه و جدی شهرداری را احساس می‌کنم بالأخره ما روزانه در سطح شهر رفت و آمد داریم و وضع شهر را می‌بینیم.

به خوبی احساس می‌شود که مسائل عمرانی و اساسی شهر با پشتوانه تدبير و جديت خوبي به پيش مي‌رود و این موجب خوشحالی ما مردم قم است و امیدوارم خدای تبارک و تعالی این زحمات را از شما قبول کند و آثار بسیار بزرگی را از خود در این شهر به یادگار بگذارید.

شما بهتر از من اطلاع دارید و در همین چشم‌انداز 1414 که لطف کرده‌اید این روایت را از امام صادق(علیه السلام) آورده‌ايد که حضرت فرمود: هم قم از ماست و هم ساکنانش از ما هستند، به این معنا خدمت به قم و خدمت به مردم قم خدمت به ائمه(علیهم السلام) است و در این مسئله هیچ تردیدی وجود ندارد.

علاوه بر این انتسابی که قم به اهل‌بیت(علیهم السلام) دارد و حرم اهل‌بیت است، امروز قم پایگاه منحصر به فرد علمی مکتب تشيع در دنیاست. اخيرا یکی از مدیران محترم دو جلد کتاب راجع به قم قدیم و جدید براي من هديه آورد، در آن از مساجد، بیمارستان‌ها و جاهای مختلفی مطالبي ذکر شده بود، اما نقش حوزه در آن خیلی کمرنگ بود، در حالي که به نظرم باید به نقش حوزه علميه در قم توجه شود. یعنی اگر جهات علمی قم را مورد توجه قرار دهيد به مراتب بیشتر از سابق می‌توانید توريست‌ها را به قم جذب کنید. البته این کار تا حد زيادي مربوط به حوزه است و حوزه باید خودش را در دنیا معرفی نموده و مخاطبان خود را به سمت قم جذب کند.

15.jpg

در معرض قرار گرفتن پژوهش‌هاي علمی حوزه خيلي مهم است. اگر شهرداري بتواند با همکاري حوزه علميه مجموعه‌اي از تمام کتابهایی که در طول تاریخ در قم نوشته شده به نمايش گذارد بسيار به جاست. این پیشنهاد را مرحوم والد ما به مدیر وقت حوزه دادند ولی متأسفانه عملي نشد، شايد امکانات نداشتند. به هرحال لازم است نمايشگاه دائمي از مجموعه آثار علمي بزرگان حوزه و تمام مراکز پژوهشي قم در يک فضاي مناسب و جذاب ايجاد شود.

چندی پیش خانمی از یکی از کشورهای اروپایی به قم آمد تا جلسه علمي با بخش بخش فقه پزشکی مرکز ما داشته باشد، بعد از انجام جلسه‌ی سه چهار ساعتی تقاضا نمود اين جلسات ادامه يابد. جهتش هم اين بود که يکي از کتاب‌هاي چاپ مرکز فقهي به دستش رسيده بود.

ما بايد بتوانيم آثار علمي قم را به نحو خوب و جذاب به جهانيان عرضه کنيم، چرا که امروز قم بزرگترین دانشگاه دنیاست و مباحث علمي آن براي همه انسان‌ها مفيد است، چه مسلمین و چه غیر مسلمین. اینطور نیست که موضوعات آن فقط مورد نياز شیعه و مسلمین باشد. بحث‌های خیلی خوبی می‌شود، منشورات خیلی خوبی هست، این قبیل کارها هم باعث جذب توریست‌هاي علاقمند به علم و پژوهش می‌شود.

ملاحظه فرماييد یک کتابخانه آیت الله مرعشی مايه چه اعتباری برای قم و چه افتخاری برای جهان شیعه شده. اکنون هیئت‌هايي براي بازديد می‌آیند و می‌روند ولی اینها به صورت طبیعی است، بايد کاري شود که رفت و آمد این هیئت‌ها صد برابر بشود و اساتيد و دانشجويان دانشگاه‌های مختلف به قم بیایند. منتهی اینجا هم باید از فضاي مناسب و سبک و سیاق پذیرایی و برخورد متناسب برخوردار باشد.

علی أیّ حال به سهم خودم واقعاً تشکر می‌کنم از جنابعالی و دوستان‌تان، تدبیر، برنامه ریزی، جدیت و تلاش شما برای ما مشهود است. برخي از پروژه‌هایی که سال‌ها معطل بود نظير پروژه تقاطع عمار ياسر و 15 خرداد و پل تقاطع جمهوري و محمودنژاد بحمدالله اکثرش انجام شد. اینها خیلی مهم است.

البته در کنار اين موفقيت‌ها دو سه نکته را عرض می‌کنم؛ یک نکته این است که منطقه مرکزی شهر تغییری پیدا نکرده، منظورم اطراف حرم، بازار و مسجد امام است، مخصوصاً میدان مطهری که نمي‌دانم چه زمانی می‌خواهد به نتیجه برسد. از آن یک وضع خوبی احساس نمي‌شود که میدان را چکار می‌کنند و مدت‌هاست با ترافيک مواجه است و منطقه مرکزی شهر تمیز نیست. همین جوی آبي که در خيابان ارم وجود دارد و جدول‌های آن مربوط به چندین سال گذشته است.

من در سفري که چند ماه قبل به تبريز و مراغه داشتم در همان نقطه مرکزي تبريز که دفتر ما قرار دارد از چند مسجد مهمي که اطرافش بود بازديد کرديم. پياده‌روها را با يک سبک خاصي مرتب کرده بودند.

دستور بفرماييد توجهي به منطقه مرکزي شهر شود از اينکه تجاوز به حريم پياده‌روها را از بين برديد کار خيلي خوبي بود ولي باز از جهت تميزي اگر تحولي در اين منطقه مرکزي پيدا شود بسيار خوب است.

پیشنهاد دوم مربوط به تقاطع جمهوري و عطاران نرسیده به پل شهید محمود نژاد است. آنجا یک فضای بزرگی خالي است که محدوده را خیلی ضیق کرده، آن را می‌توانند بردارند و خيابان را اصلاح کنند.

چیز دیگری که در ذهنم بود اینکه نمي‌دانم مطالعه‌ی وسیعی در این طرح و سند 1414 شده یا نه، ‌بین پردیسان و کهک قرار است یک بیمارستان هزار تخت خوابی ساخته شود، یک فکری بکنید و با مسئولین کهک توافقی صورت بگيرد و نگذاريد آنجا را همینطور تکه‌تکه درست کنند. آنجا نقطه خیلی با اهمیتی از جهت زیباسازی است، شاید بهترین نقطه قم براي طرح‌هاي آتي باشد، اگر آنجا را تکه‌تکه بسازند ديگر کاري نمي‌شود کرد.

از خداوند بزرگ براي شما و همکارانتان توفيق خدمتگزاري هرچه بيشتر به شهر کريمه اهل بيت(عليها السلام) مسئلت مي‌نمايم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

برچسب ها :

شهردار قم فاضل لنکراني سقائيان عمراني توسعه شهري