• دسته بندی موضوعی
  • دسترسی الفبایی
  • پربازدید ترین
  • اصطلاح نامه
  • جستجو
  • ارسال سوال

دسته بندی موضوعی

پرسش و پاسخ

دسته بندی الفبایی

لیست جستجو

لیست دسترسی الفبایی

پربازدیدترین پرسش و پاسخ ها

شیوه احتلام در زنها، تفاوت تحریک جنسی زن با مرد  (  فقهی » طهارت » جنابت » احکام جنابت  )  ( بازدید : 207 )


سوال : 1- اينکه گفته ميشود خانمها هم محتلم مي‌شوند آيا درست است يا نه؟ 2- آيا شکل مني که در بانوان وجود دارد، مثل مني آقايان است؟ يعني سفيد بدبو و چسبنده و... 3- در ضمن مايعي که در فرج خانمها در هنگام تحريک شدن و قبل از مقاربه توليد مي‌شود، همان مني است يا مذي؟

پاسخ :
1- خانم ها محتلم مي‌شوند ولي به ندرت احتلام براي خانم پيش مي‌آيد.

2 - خیر شبیه آقایان نیست و مني خانم ها فرق مي‌کند. توضيح: هر مایعی که از زن خارج شود منی نیست، بلکه خانم ها( در غیر از نزدیکی با شوهر)، فقط در صورتي که به حدي تحريک شوند که به حالت رعشه جنسي و يا ارگاسم برسند(يعني در اوج شهوت) و در اين حالت مايعي از آنها خارج شود که با سایر ترشحات فرق دارد، و نسبتا زياد هم است، در این صورت جنب مي‌شوند و بايد غسل کنند، در غير اين حالت، آنچه خارج مي‌شود پاک است و نيازي به غسل ندارد.

یعنی اگر در اوج شهوت نباشد و مایع خارج شود پاک است و یا در اوج شهوت برسد و مایع خارج نشود، باز هم جنب نمی‌شود و اگر شک کند که در اوج شهوت رسیده یا نه و مایع خارج شود با فرض شک باز هم حکم جنابت را ندارد و غسل لازم نیست.

 3 - خیر منی نیست و مذی است.
 

باطل شدن روزه با خلط گلو  (  فقهی » روزه  )  ( بازدید : 207 )


سوال : چه موقع خلط، باعث باطل شدن روزه مي‌شود؟

پاسخ :
در صورتی که اخلاط سر و سینه به فضای دهان روزه دار برسد، فرو بردن عمدي آن بنابر احتیاط واجب روزه را باطل می‌‌کند، اما فرو بردن اخلاط سر و سينه، تا به فضاى دهان نرسيده اشكال ندارد.

 

توضیح کلام حضرت علی(ع) در مورد زنان و ازدواج ایشان بعد از حضرت زهرا(س)  (  عقائدی » سؤالات متفرقه  )  ( بازدید : 202 )


سوال : در مورد حديث حضرت علي(ع) در مورد ناقص العقل بودن زن، در خطبه‌‌ي80(در برخي نسخه‌‌ها خطبه‌‌ي 79) نهج البلاغه، چنين آمده: «بَعدَ فَراغِهِ مِن حَربِ الجَمَل، فِي ذَمِّ النِّسَاءِ: مَعَاشِرَ النَّاسِ، إِنَّ النِّسَاءَ نَوَاقِصُ الاِِْيمَانِ، نَوَاقِصُ الْحُظُوظِ، نَوَاقِصُ الْعُقُولِ: فَأَمَّا نُقْصَانُ إِيمَانِهِنَّ فَقُعُودُهُنَّ عَنِ الصَّلاةِ وَالصِّيَامِ فِي آيامِ حَيْضِهِنَّ، وَأَمَّا نُقْصَانُ عُقُولِهِنَّ فَشَهَادَةُ امْرَأَتَيْنِ مِنْهُنّ كَشَهَادَةِ الرَّجُلِ الْوَاحِدِ، وَأَمَّا نُقْصَانُ حُظُوظِهِنَّ فَمَوَارِيثُهُنَّ عَلَى الاََْنْصَافِ مِنْ مَوارِيثِ الرِّجَالِ؛ فَاتَّقُوا شِرَارَ النِّسَاءِ، وَكُونُوا مِنْ خِيَارِهِنَّ عَلَى حَذَرٍ، وَلاَتُطِيعُوهُنَّ فِي المَعْرُوفِ حَتَّى لاَ يَطْمَعْنَ فِي المُنكَرِ»؛ قسمتي از كلام حضرت علي(ع) بعد از پايان جنگ جمل: اى مردم، بدانيد كه زنان را ايمان ناقص است و بهره‏منديهايشان ناقص است و عقلهايشان ناقص است. اما ناقص بودن ايمانشان از آنروست كه در ايام حيض از خواندن نماز و گرفتن روزه معذورند و ناقص بودن عقلهايشان،بدان دليل است كه شهادت دو زن برابر شهادت يك مرد است و نقصان بهره‏منديشان در اين است كه ميراث زنان نصف ميراث مردان است. از زنان بد بپرهيزيد و از زنان خوب حذركنيد و كار نيك را به خاطر اطاعت از آنان انجام مدهيد، تا به كارهاى زشت طمع نكنند. لطف كنيد و در مورد این کلام توضيح دهيد. آيا درست است كه حضرت علي بعد از شهادت حضرت زهرا(ع) قبل از چهل روز ازدواج كرده؟ دليل این کار ایشان چه بوده است؟ آيا درست است حضرت فاطمه زهرا(س) دوران ماهانه زنانه نداشته؟ چرا؟ خواهشا جواب قاطع و محكمي به اين سوالات بدهيد.

پاسخ : براي پاسخ به اين سؤالات، ابتدا لازم است به چند نكته اشاره كنيم:1- ملاک برتری زن و مرد بر همديگر -طبق تصريح قرآن- تقوي و پاکدامني است و معصيت کار؛ ناقص العقل است و لو مرد باشد، و پاکدامن؛ کامل العقل است و لو زن باشد.2- در روایات، «نقص عقل» صفت ويژه انحصاري براي زنان نيست، بلكه همين وصف به مردان و نوع انساني هم نسبت داده شده است. مثلاً امام علي(ع) مي‌‌فرمايند: «إعجاب المرء بنفسه دليل علي ضعف عقله»؛ «خودبيني شخص، نشانه ضعف (كمي و نقصان) خرد اوست». در اين سخن، عُجب و خودمحوري، عامل نقص عقل شمرده شده است.در روايت ديگر، پيروي از اميال و هواهاي نفساني، عاملي براي نابودي عقل شمرده شده است.بنابراين، شايد حديث رسيده در باب نقص عقل زن، از همين دست احاديث باشد كه منظور از آن، بيان حالتي است كه عارض انسان مي‌‌گردد، و كساني كه داراي صفت عجب، خودبيني، خودمحوري و... هستند، از كارآيي عقلشان كاسته مي‌شود، و آنان را دچار كم خردي مي‌‌سازد، و هنگامي كه اين صفت ها با تربيت و تهذيب نفس از درون زدوده شد، موانع كارآيي و روشنگري‌‌هاي عقل كنار مي‌‌رود و دوباره عقل طبيعي انسان بارور مي‌‌گردد.از طرف ديگر، فهم ما نسبت به درك معاني و منظور بعضي از احاديث، كوتاه است.مثلاً در حديثي، امام(ع)، زن را به دنده كج تشبيه نموده و مي‌‌فرمايد: «مَثَل زن، مَثَل دنده كجي است كه اگر به همين صورت بماند موجب سود و منفعت است اما اگر راست شود،(يعني كجي را برطرف كني) مي‌‌شكند». كه غرض؛ كجي (به معناي ظاهري آن) نيست، زيرا دنده هيچ گاه راست نيست، بلكه اشاره به جايگاه دنده در بدن است، كه حافظ اسرار بوده و خون ساز است و...، زن نيز حافظ اسرار خانواده است، خون در رگهاي خانواده جاري مي‌‌كند و باعث چرخش حيات جامعه است و...، دنده تا زماني كارآيي دارد كه وضع خود را داشته باشد و گرنه اگر كسي بخواهد آن را راست كند، ديگر حافظ اسرار نيست و خون سازي ندارد.(كارآيي خود را از دست مي‌‌دهد).اينك با توجه به مطالب گذشته در پاسخ سؤال شما عرض مي‌‌کنيم که:اولا: عقلي كه در نهج البلاغه از امام علي(ع) درباره زنان نقل شده، ممکن است به معناي عقل تجربي و يا ابزاري باشد. يعني: عقلى كه در اينجا مورد نظر است؛ «عقل ابزارى» است كه در تدبير امور مادى و دنيايى به كار مى‌‌آيد و هيچ ربطى به «عقل كمالى» ندارد. آنچه كه ملاك انسانيت انسان است و به واسطه آن، شخص به خداوند تقرب يافته و به كمال و سعادت دست مى‌‌يابد، در زن و مرد يكسان است. كمتر بودن «عقل ابزارى» در زن، ارتباط دقيق با مسئوليتى دارد كه به طور طبيعى و تكوينى بر دوش او نهاده شده است.به عبارت ديگر؛ زندگى انسان لوازم و نيازهاى گوناگونى دارد كه هر يك از آنها ابزارهاى ويژه‌‌اى مى‌‌طلبد. خداوند متعال در نظام زيباى هستى، هر يك از دو جنس زن و مرد را به گونه‌‌ی خاصى و با ويژگى‌‌هاى ذاتى متمايزى آفريده و هر يك را با ابزارهاى ويژه‌‌اى مجهز ساخته است. در اين راستا زن را كانون مهر و عطوفت و دلربايى قرار داده و مرد را مظهر قدرت و تدبير.بنابراين زن از جهاتى بر مرد برترى دارد و مرد در جهاتى ديگر و هر يك به تناسب اين ويژگیها رسالتى ويژه بر دوش دارند. آن گاه هر دو را مكمل يكديگر و زندگى را براساس آن كانونى از مهر و صفا و تدبير و فعاليت قرار داده است.ثانيا: بايد کلامي که از هر کسي صادر مي‌‌شود در محتواي آن خوب فکر کنيم، استدلالي که حضرت فرموده‌‌اند و در ادامه روايت آمده است توجيه بسيار خوبي براي گفتار آن بزرگوار است، امّا اينکه فرموده‌‌اند نقصان در ايمان دارند به آن معنایی که به ذهن ما می‌‌آید نيست، زيرا خداوند در قرآن مثال مي‌‌زند براي مردمان مؤمن و برای آنها الگو معرفي مي‌‌کند و مي‌‌فرمايد: «خداوند براي مؤمنين زن فرعون را (به عنوان الگو) مثال زده است»، و قطعاً قرآن ناطق يعني اميرالمؤمنين(ع) از همه به قرآن آشناتر بوده‌‌اند.اين خطبه بعد از جنگ جمل که عايشه آن را برپا کرده بود ايراد شده و آن حضرت شمّه‌‌اي از خصوصيات زنها را بيان کرده‌‌اند، اما نقص ايمان آنها را فرموده‌‌اند: مدتي در هر ماه از عبادت خدا محرومند، نه آنکه در آن زمان يعني آيام حيض ايمان ندارند، بلکه از اين قرينه که بيان کرده‌‌اند معلوم مي‌‌شود که مقصود آن حضرت از نقص ايمان، نقص در عبادات است که اين به واسطه ارفاق بر زنها تشريع شده است. دوّم نقص عقل آنها در مقايسه با احساسات آنهاست که عواطف و احساسات خانم ها که لازمه مادري و عطوفت است، بايد بيشتر از مردان باشد و لذا گاهي تصميم‌‌هاي نادرستي مي‌‌گيرند. همانطور که عايشه د رجنگ جمل اين کار را کرد. امّا نقص حظ آنها از ارث، به جهت آن است که خرج سنگين زندگي غالباً برعهده مرد است، از اين جهت در دنيا مديريت خانواده ها در هر مکتب و مذهبي برعهده مردان است و اين هم به جهت تفاوت جسمي و د رنتيجه سنگين تر بودن مسئوليت مردان از زنان است.شما حتي در جوامع غربي که نسخه تساوي زن و مرد را مي‌‌دهند نمي‌‌بينيد که آنها را در تصميم گيريهاي مهم شريک کنند، مگر مواردي کم که اکثر همان موارد هم، با تبعات بد همراه است و اين به جهت تفاوت خلقت زن و مرد است که هر کسی را از بهر کاري ساختند.همين طور مسأله قضاوت و شهادت دو زن در برابر يک مرد، به جهت غليان و جوشش احساسات آنهاست که حاضر نيستند حتي شخص مجرم به سزاي اعمال خود برسد و ازجهت شدت عواطف و براي ترحم به فردي، ممکن است اگر يکي باشند شهادت برخلاف بدهند.خلاصه از ديدگاه قرآن و پيامبر اکرم و اوصياي آن حضرت، از نظر ارزش انساني فرقي بين زن و مرد نيست و آنچه از کلام اميرالمؤمنين(ع) استفاده مي‌‌شود، با روان شناسي دقيق اين قشر از جامعه تطابق دارد، علاوه بر آنکه در آن موقع مي‌‌خواستند مردمي را که به دنبال زني افتادند و فتنه عظيمي در اسلام برپا کردند متنبه کنند، و بر آيندگان نيز تذکر دهند که زن براي ميدان‌‌هایي مثل مادري، همسري، محور خانواده بودن، منبع حيا وعفت، کانون عطوفت و مهرباني و مربي و تربيت کننده آفريده شده و در عين حال در مواردي يا به طور طبيعي و خدادادي و يا به اختيار خود، از مردان ضعيفتر است و اين لازمه‌ی نظام احسن الهي است. از اين جهت بايد درجائي که لازم است باشد و جايگاه خود راترک نکند.امّا در عين حال اين را از معارف قرآن و پيامبر و اميرالمؤمنين و اولاد معصوم آن حضرت ياد گرفته‌‌ايم که زن و مرد در رسيدن به کمالات، در پيشگاه خداوند فرقي ندارند و هرکدام مي‌‌توانند به عنوان الگویی براي انسان خداپرست و مؤمن معرفي شود، همانطور که زن فرعون در قرآن به عنوان الگوي مؤمنان معرفي شده است.در پايان ذکر اين نکته تأکيدا لازم است که: احساساتي بودن خانم ها و يا ساير خصوصياتي که درخانمهاست، دليل بر کاستن از ارزش انساني و ايماني آنها نيست و مرد و زن از نظر اسلام در ارزش انسانيت هيچ تفاوت با هم ندارند، منتها مرد و زن از نظر خلقت با خصوصيات متفاوت از هم خلق شده‌‌اند و اين به جهت وظايف خاصي است که هرکدام در دستگاه خلقت دارند. و إلا از نظر کرامت انساني با هم برابر هستند و چه بسا خانم‌‌هایي که با تمام مردهاي عالم برابری مي‌‌کنند؛ مانند حضرت فاطمه زهرا، حضرت مريم، آسيه و.. که اينها زنهایي هستند که جزو معصومين هستند، و بر تمام مردان عالم برتري دارند.در مورد ازدواج حضرت علی(ع) بعد از فاطمه زهرا(س)، طبق وصيتي که فاطمه زهرا(س) نموده بود که بايد حضرت فورا ازدواج کند تا امور زندگي حضرت بدون سر وسامان نماند، حضرت ازدواج نمود.هم چنين يکي از معانی فاطمه؛ بریدن و پاکي از آلودگي‌‌هاي زنانه است و چون فاطمه(سلام الله عليها) به عنوان زن نمونه در تاريخ بشريت در روي زمين و فلسفه اصلي خلقت کائنات حساب مي‌‌شود، خداوند او را از آلودگي‌هاي زنانه پاک قرار داده است.
 

دلیل آفرینش انسان  (  عقائدی » سؤالات متفرقه  )  ( بازدید : 201 )


سوال : چرا خدا انسان را آفريد؟

پاسخ : اصل اين سؤال که چرا خداوند ما را خلق کرد سؤال بي معنا است زيرا امر خلقت در اختيار ما نيست تا براي آن چراي مطرح نمائيم و چنين حق نداريم که در برابر کار خداوند اعتراض نمائيم که چرا آفريده شده‌‌ايم.

با توجه به اينکه خداوند حکيم است و کارهاي او بدون حکمت نيست، مي‌‌توانيم اين سؤال را مطرح کنيم که هدف از خلقت انسان چيست و براي چه آفريده شده‌‌ايم؟

در پاسخ اين سؤال بايد عرض کنم که خداوند انسان را خلق نمود اما بيهوده نيافريده است، بلکه هدف از خلقت انسان، رسيدن او به کمال آفرينش است و اصل اولي هم همين است که انسان به کمال آفرينش برسد و در حقيقت خداوند اين عالم را با اين عظمت و مخلوقات متعدد آفريده است و در ميان همه مخلوقات، انسان را به عنوان گل سرسبد آفرينش خلق نموده است، و اگر مخلوقي با استعداد مثل انسان خلق نمي‌‌شد، جاي سؤال داشت که چرا هستي عالم، از وجود چنين مخلوق خالي باشد.
اصل خلقت، اجباري است، اما رسيدن به کمال در اختيار خود انسان است و خداوند تمام نعمت‌هاي مادي و معنوي را در اختيار او قرار داده است تا از آنها استفاده لازم را ببرد و به کمال برسد.
 

فلسفه غسل  (  فقهی » طهارت » غسل های واجب » احکام غسل کردن  )  ( بازدید : 200 )


سوال : فلسفه غسل را توضيح دهيد

پاسخ :
ما نمي‌توانيم فلسفه اين امور را به صورت دقيق بيان نمائيم اما اجمالاً انساني که بر او غسل واجب مي‌شود در درون او يک پليدي و آلودگي محقق مي‌شود که با غسل آن آلودگي از بين مي‌رود و نورانيت باطني ايجاد مي‌شود مي‌دانيد در غسل بايد قصد قربت نمود و فقط مجرد يک شستشوي ظاهري نيست و هر چه اين نيت قوي تر و محکم‌‌تر باشد نورانيت باطن بيشتر مي‌‌شود.
 

ارتباط دختر و پسر در فضای مجازی  (  فقهی » ازدواج » احکام عقد » احكام نگاه كردن  )  ( بازدید : 199 )


سوال : حکم ارتباط دختر و پسر در فضاي مجازي بدون قصد رفاقت را بيان نمائيد

پاسخ :
در دين اسلام، برقراري ارتباط بين زن و مرد نامحرم بسيار مورد نهي قرار گرفته است و صحبت و مکالمه چنانچه در مسائل علمي و تبادل مسائل علمي باشد، ‌آن‌هم در حدّ ضرورت، اشکالي ندارد. ليکن زائد بر آن، مقدمه است براي تحقّق فساد، بنابراين نسبت به سؤال ذکر شده؛ حتّي اگر پسر و دختر قصد رفاقت را هم نداشته باشند، چون غالباً چنين ارتباطي منجر به رفاقت و سپس منتهي به فساد مي‌شود، بايد از آن اجتناب شود.
 

دلالت روایت اجلاء بر وثاقت مروی عنه  (  عقائدی » سؤالات متفرقه  )  ( بازدید : 198 )


سوال : آيا به نظر حضرت عالي، اگر شيخ صدوق از يک راوي مستقيماً روايات زيادي نقل کند و براي آن راوي طلب رحمت و رضايت الهي کند، و نه مدحي و نه ذمي درباره اين راوي وارد نشده باشد، آيا اين قرينه مي‌تواند وثاقت آن راوي را ثابت کند؟ با توجه به سوال اوّل بنده، آيا به نظر حضرتعالي، علي بن عبد الله الوراق، که شيخ صدوق از او چندین روايت مستقيماً در کتب خود نقل کرده، و درباره او طلب مرحمت و رضايت الهي کرده، و درباره او هيچ مدحي يا جرحي وارد نشده است، با اين قرينه وثاقت او ثابت مي‌شود؟

پاسخ :
ظاهر آن است که روایت اجلاء از یک نفر در توثیق او کفایت می‌کند، اما روایت یک جلیل واحد کفایت نمی‌کند. آری اگر شخص جلیل کسی باشد که نسبت به رواتی که از ضعفاء یا مجاهیل روایت نقل کنند، قدح وارد می‌کند در این صورت از علائم وثاقت خواهد بود و به هر حال، روایت جلیل واحد از اعلام، قوت است نه وثاقت.
 

موسیقیهای حرام  (  مسائل متفرقه » احکام خانواده  )  ( بازدید : 198 )


سوال : در جامعه امروزي ما گوش دادن به چه نوع موسيقي‌هايي جايز است و چه نوع موسيقي‌هايي جايز نيست؟

پاسخ : موسيقي چنانچه مناسب مجالس فساد باشد و يا سبب تحريک شهوت و فساد شود، حرام است و اگر مختص به مجالس لهو و لعب و فساد نباشد و به قصد ديگري باشد و نوعا نتيجه ديگري غير از فساد داشته باشد، اشکالي ندارد. در هر صورت، توصيه ما آن است که از اين نوع هم استفاده نفرمائيد.
 

ازدواج موقت دختر بدون اذن پدر  (  فقهی » ازدواج » احکام عقد » مُتعه يا صيغه  )  ( بازدید : 197 )


سوال : آیا دختر بدون اذن پدر مي‌تواند صيغه شود يا خیر؟ لازم به ذکر است که الحمدلله پدرم در قيد حيات است، اما مي‌خواستم بدانم مي‌شود يا نه؟

پاسخ :
احتیاط آن است که با اجازه پدر باشد.
 

گفتن یک سلام بجای سه سلام در نماز  (  فقهی » نماز » واجبات نماز » سلام نماز  )  ( بازدید : 197 )


سوال : آیا در نماز، بجاي 3 سلام، مي‌توان فقط يک سلام داد؟ و آن کدام است؟ آيا در نماز اشکال وارد نميشود؟

پاسخ :
آری می‌توانید «السلام علیکم و رحمة الله و برکاته» را بگویید اما اگر «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین» را گفت، بنابراحتیاط واجب باید بگوید «السلام علیکم و رحمة الله و برکاته» و در هر صورت سلام، «السلام علیک أیها النبی و رحمة الله و برکاته»، مستحب است.
 

شک در شرایط ازدواج موقّت  (  فقهی » ازدواج » احکام عقد » شرايط عقد  )  ( بازدید : 196 )


سوال : من دختري هستم كه مقلّد آيت الله فاضل لنكراني می‌باشم و شوهرم مقلد رهبري می‌باشد. رشيده و حدود 25 ساله هستم و چون نياز مبرم به ازدواج داشتم و خواستگار هم نداشتم، بدون اذن پدر اقدام به ازدواج موقت كردم و پس از آخرين دخول، تصميم به اتمام متعه گرفتم و پس از سه بار پريود و خون ديدن، درست در شب اول خون ديدن سوم(پريود سومي) به طور رسمي با اذن پدر به عقد مردي در آمدم و پس از حدود 25 روز از زمان عقد، دخول انجام شد. 1- آيا عقد من باطل است؟ 2- اگر باطل باشد، راه شرعي صحت آن چيست؟ چون من هرگز اطلاعي از اين مسايل نداشتم و شوهرم هم چيزي نمي‌داند و اگر حرفي بزنم قطعا سر من را مي‌برد و از فاميل‌ها‌ي دو طرف كشته مي‌شوند و آبروريزي مي‌شود. 3- اگر باطل باشد خودم مي‌توانم آهسته متني را بخوانم و او روي كاغذي حرف قبلت التزويج را بگويد؟ و آيا بچه هاي ما حرام زاده هستند؟ شما را به خدا كمكم كنيد، من فعلا باقي بر تقليد مرجع قبلي هستم. 4- من از گناه قبلي‌ام و مردي كه با او ازدواج موقت داشتم، هم هر دو توبه نموده‌ايم، آيا ما نسبت به شوهرم مديون هستيم و وظيفه‌مان چيست؟

پاسخ : 1- در فرض سؤال، عقد شما صحیح است و مدت عده‌ی عقد ازدواج موقت، دو حیض کامل است که رعایت نموده‌اید. 2- نسبت به عقد موقت شما گناهی را مرتکب نشده‌اید و نسبت به شوهر فعلی وظیفه‌ای ندارید.
 

عدم جواز ازدواج موقّت با خواهر زن  (  فقهی » ازدواج » احکام عقد » مسائل متفرقه زناشوئى  )  ( بازدید : 196 )


سوال : آيا مرد مي‌تواند با خواهر زن خود، ازدواج موقت كند؟ چرا؟

پاسخ :
خير، جايز و صحيح نيست. در اسلام جمع بين دو خواهر در زمان واحد، بر طبق صريح قرآن جايز نيست و فرقي نمي‌کند که به عقد موقت باشد يا دائم.
 

دلیل عقلی بعثت پیامبران  (  عقائدی » نبوت  )  ( بازدید : 196 )


سوال : باعرض تسليت ارتحال پدر گراميتان، لطفا دليل عقلي بعثت پيامبران را براي من بنويسيد؟

پاسخ :
ضمن تشکر از جنابعالي و مسئلت توفيق بيشتر براي شما از خداوند؛ یکی از ادله عقلی بر لزوم بعثت پيامبران؛ «قاعده لطف» است.
محتواي اين قاعده آن است که لطف بر خداوند واجب و لازم است و عقلاً خداوند نمي‌تواند انسان را نسبت به هدايت و سعادت راهنمائي ننمايد؛ بايد دين و شريعتي را توسط رسولي ارسال نمايد. همين دليل عقلي نيز در امامت جريان دارد.
تفصيل اين مطلب در کتب اعتقادي ذکر شده است. موفق باشيد.
 

تعلق مهریه بعد از تغییر جنسیت  (  مسائل مستحدثه » تغییر جنسیت  )  ( بازدید : 195 )


سوال : اگر زن جهت تغییر از شوهر خود اذن گرفته باشد، چه مقدار مهریه به وی تعلق خواهد گرفت و اگر اذن نداشته باشد چه مقدار؟

پاسخ : اذن شوهر ملازمه‌ای با سقوط مهریه ندارد
 

خرید و فروش وام، سود بانکی  (  فقهی » خرید و فروش  )  ( بازدید : 195 )


سوال : ما در بانك مسكن مقداري پول گذاشتيم و وام خريد خانه به ما تعلق گرفته، ولي نمي توانيم خانه بخريم آيا مي‌‌توانيم اين وام را به كس ديگري با قيمت رايج الان بفروشيم و يا سودي كه بانك ميدهد حلال است يا نه؟

پاسخ :
از نظر شرعي مي توانيد حق وام خود را در اختيار ديگري قراردهيد و در مقابل آن پولي را دريافت کنيد.
 

دست کشیدن به بدن هنگام غسل  (  فقهی » طهارت » غسل های واجب » احکام غسل کردن  )  ( بازدید : 195 )


سوال : آيا موقع انجام غسل بايد دست را هم بر بدن بکشيم؟

پاسخ :
خير؛ لازم نيست؛ بلکه لازم است آب به بدن برسد.
 

شیوه عبادت  (  عقائدی » سؤالات متفرقه  )  ( بازدید : 192 )


سوال : چگونه عبادت کنيم؟

پاسخ :
هنگام عبادت، با خضوع و خشوع عبادت کنيد و عظمت خداوند و ذلّت خود را در نظر بگيريد و سعي کنيد حضور قلب خود را حفظ کنيد و خالصانه عبادت کنيد. يعني فقط توجّه شما هنگام عبادت به خداوند باشد.
 

مسأله‌ي فوق براي حيواناتي که رو به قبله ذبح مي‌شوند چگونه است؟  (  فقهی » احکام سر بریدن و شکار کردن حیوانات  )  ( بازدید : 192 )


سوال : مسأله‌ي فوق براي حيواناتي که رو به قبله ذبح مي‌شوند چگونه است؟

پاسخ : اگر گوسفند يا شترى را عمداً بر خلاف جهت قبله سر ببرد يا نحر كند، خوردن گوشت آن گوسفند و شتر حرام است، امّا اگر جهت قبله را نمى‌داند يا جهت قبله را فراموش كرده و يا جاهل و متعذّر باشد، چنانچه بر خلاف جهت قبله سر بريده باشد، خوردن گوشت آن حلال است.
 

برتری اقتصاد اسلامی بر اقتصاد سایر مکاتب  (  عقائدی » سؤالات متفرقه  )  ( بازدید : 191 )


سوال : معمولا گفته مي‌شود که اقتصاد اسلامي بهترين شيوه و برتر از ديگر مکاتب اقتصادي است؛ سؤال من اين است که اين برترى، عملاً چگونه ثابت مى‌شود؟ و حكومت اسلامى چگونه بدون أخذ هيچگونه مالياتى، اقتصاد سالم را تأمين مى‌كند؟ لطفاً مفصل شرح دهيد.

پاسخ : برتري اقتصاد اسلامي به جهت ضوابط بسيار محکمي است که در آن وجود دارد. با نگاهي به عقود مختلف اسلامي از قبيل مضاربه، مشارکت، جعاله و نظير آن که هر کدام خصوصيات و قيود مستقلي دارد و بر هر کدام آثار مختلفي مترتب مي‌شود، مي‌توان به برتري اقتصاد اسلام بر سائر مکاتب اقتصادي پي برد. در کدام يکي از مکاتب اين عقود متعدد با شرائط ويژه‌اي که در فقه اسلام براي آنها ذکر شده وجود دارد. علاوه مسأله حليت مال و اينکه اسلام انسان را تشويق به بدست آوردن مال حلال نموده و آن را سخت‌تر از جهاد در راه خدا قرار داده و نيز مسأله حرمت ربا و يا مسأله قرض الحسنه که اگر به نحو صحيح انجام شود بسياري از مشکلات جامعه را حل خواهد نمود و همينطور مسأله خمس و زکات و آثار بسيار مهم و مصارف معين و مشخص آن، کاملاً برتري را دلالت دارد. البته به اين نکته توجه داريد که در اقتصاد اسلام، هدف؛ توسعه سرمايه‌داري نيست، گر چه تشويق به توليد و کار، بسيار فراوان است، اما در مکاتب اقتصادي غربي، هدف؛ توسعه سرمايه‌داري است به هر طريقي که ممکن باشد.
 

حجّت شرعی یا عقلی بودن اصول عملیه  (  عقائدی » سؤالات متفرقه  )  ( بازدید : 190 )


سوال : آيا اصول عمليه حجيت شرعي دارند يا حجيت عقلي؟ و آيا عمل به اين اصول، هر چند با واقعيت منطبق نباشد، رافع مسئوليت است؟

پاسخ :
برخی از اصول عملیه، هم حجیت و دلیل شرعی دارند و هم دلیل عقلی؛ مانند أصالة البرائة و برخی فقط عقلی هستند مانند تخییر و برخی شرعی مانند استصحاب.

البته قدما، استصحاب را از راه عقل معتبر می‌دانستند و جزئیات این مطالب در کتب اصول بیان شده است.

در هر صورت اعم از اینکه عقلی باشد یا شرعی، چنانچه در هر کدام در مورد خود جاری شوند، رافع مسئولیت به حسب ظاهر است. و به عبارت دیگر در مصادیق احکام ظاهریه‌‌اند.
 

دسته بندی اصطلاحات

اصطلاح نامه

مبطلات

امورى كه باطل كننده عبادت مى شود