سخنرانی حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در جمع زائرین پياده امام رضا(ع) 93/6/6

۰۷ شهریور ۱۳۹۳

۱۷:۳۷

۳,۲۱۴

خلاصه خبر :
امام کاظم(ع) نسبت به حضرت معصومه(س) فرمودند «فداها أبوها» ... در روایات آمده که زائرین امام رضا(ع) از خواص شیعه هستند، برای اینکه امام حسین(ع) را سایر مذاهب شیعی هم زیارت می‌کنند، اما امام رضا(ع) را شیعیان خالص دوازده امامی فقط زیارت می‌کنند ... این زیارت‌ها همه برای رسیدن به توحید من و شماست ... در قرآن و روايات در رأس همه‌ی عبادات، ولایت ائمه معصومین(ع) قرار دارد
آخرین رویداد ها

سخنرانی حضرت آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی(دامت برکاته)
در جمع زائرین امام رضا(ع) که پای پیاده به مشهد مقدس سفر کرده‌اند

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین و لعنة الله علی أعدائهم اجمعین


دهه کرامت و ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله عليها) و نیز ولادت حضرت ثامن الائمه علی بن موسی الرضا(علیه آلاف التحیة و الثناء) را خدمت شما سروران، زائران خاص حرم رضوی تبریک عرض می‌کنم.

امیدوارم از برکات صاحبان این دو قبر مطهر هر چه بیشتر بهره‌مند شویم. خدا را شاکر هستیم که ما در ایران از قبور ائمه و امامزادگان محروم نیستیم. بسیاری از امامزادگان در ایران قرار دارند و بر حسب تحقیق شاید در میان امامزادگان خصوصاً در بین بانوان آنها، ما امام‌‌زاده‌ای به برتری حضرت معصومه(سلام الله علیها) نداشته باشیم.

شخصیتی که در سن کمتر از ده سالگی، سؤال‌های عده‌ای از شیعیان را که به مدینه آمده بودند تا آنها را از امام کاظم(عليه‌‌السلام) بپرسند و آن حضرت در خانه نبودند به قلم شریف خودش جواب داد. آنها هنگامی که خدمت امام کاظم(عليه‌‌السلام) رسیدند و جوابها را نشان دادند، حضرت فرمودند تمام این جوابها دقیق و صحیح است، بعد این تعبیر را فرمودند:‌ «فداها أبوها».

این تعبیر نظیر تعبیری است که رسول خدا(ص) نسبت به فاطمه زهرا(سلام الله علیها) فرمودند. این عبارت «فداها أبوها» وقتی از یک انسان معمولی صادر شود، کاشف از محبّت شدید است، اما هنگامی که این تعبیر از یک انسان کامل و امام معصوم صادر می‌شود، معصومی که «لا یتکلّم إلا بإذن الله»، و «لا ینطق عن الهوی» است و هیچ سخنی را بدون اذن خداوند بیان نمی‌فرماید، معلوم می‌شود که این بی‌بی‌ خیلی مقام و مرتبت دارد.

یکی دیگر از جلوه‌های عظمت حضرت معصومه(س) در این است که زیارتنامه‌ی او از خود حضرت رضا(عليه‌‌السلام) مأثور است. در میان امامزادگان تنها زیارتنامه‌ای که از امام معصوم رسیده، مربوط به حضرت معصومه(سلام الله علیها) است. بعد ببینید چه تعبیراتی در این زیارتنامه وجود دارد، «إنّ لکِ عندالله شأناً من الشأن»، حضرت رضا(عليه‌‌السلام) می‌فرماید برای تو در نزد خدا شأن عجیب و والایی است.

یا در مقام توسل می‌فرماید: «یا فاطمة اشفعی لی فی الجنة» و به مقام شفاعت حضرت در این زیارتنامه اشاره می‌شود. بسیاری از تعابیری را که در زیارتنامه‌های ائمه معصومین(ع) هست ما در این زیارتنامه می‌بینیم.

بنابراین امروز را که ولادت با سعادت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) است باید گرامی بداریم، آغاز دهه کرامت هست و امیدواریم که در این دهه، همه‌ی ما از فیوضات این دو وجود نورانی بهره‌مند شویم.

از حضور شما زائران عزیز در این بیت مرجعیت تشکر می‌کنم. در روایات آمده که زائرین امام رضا(عليه‌‌السلام) از خواص شیعه هستند، برای اینکه امام حسین(عليه‌‌السلام) را سایر مذاهب شیعی هم زیارت می‌کنند، اما امام رضا(عليه‌‌السلام) را شیعیان خالص دوازده امامی فقط زیارت می‌کنند. اسماعیلیه و گروههای دیگر زیارت حضرت رضا(عليه‌‌السلام) را ندارند.

شما عزیزان که این مسیر طولانی را از شهر یزد تا مشهد به مدت یک ماه با پای پیاده و برنامه‌ریزی انجام 22 عمل پیموده‌اید و خوشا به حال شما اگر این 22 عمل را بعداً هم ادامه بدهید و این تهجد و شب‌زنده‌داری، نماز اول وقت، نماز جماعت و سایر امور، جزء برنامه‌های اول زندگی شما باشد.

این نحوه زیارت با این برنامه‌ها، مسیر کویر را طی کردن، پا روی شن‌ها و خاک‌های داغ کویر گذاشتن، خاطره‌های تاریخی را برای شما زنده می‌کند، خاطره‌هایی که مجاهدان بزرگ، ائمه بزرگ در طول تاریخ داشتند و حاصل این سفر مملو از عشق این است که شما جزء زائرین واقعی حضرت رضا(علیه آلاف التحیة و الثناء) قرار بگیرید. اگر هر کسی در این مرقد مطهر حضور پیدا کند از شمار خواص شیعه است، مسلّما آن کسانی که پیاده سفر می‌کنند آن هم با این اخلاص و زحمت، و با این برنامه‌های عبادی و اجتماعی، درجه‌شان خیلی بالا می‌رود.

روایت «أفضل الأعمال أحمزها» یک دلیل بسیار خوب برای کار شماست. کسی نگوید آیا روایت خاصی برای پیاده سفر کردن به حرم حضرت رضا داریم؟ نیاز به روایت خاص نداریم. چون ما هم این قانون کلی را داریم که «أفضل الاعمال أحمزها»، انسان اگر از منزلش بخواهد به حرم برود، با ماشین برود یک ثواب دارد و پیاده برود یک ثواب دیگر دارد. این مسئله‌ی روشنی است و هم اینکه ما وقتی راجع به ثواب پیاده رفتن به کربلا و نجف و مکه روایات داریم، می‌فهمیم هر زیارتی وقتی با پای پیاده انجام شود ثوابش خیلی زیاد است.

سخنرانی حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در جمع زائرین پياده امام رضا(ع) 93/6/6

نقل می‌کنند مرحوم آقای سید عبدالهادی شیرازی از مراجع بزرگ شیعه وقتی به قم آمده بودند و می‌خواستند به دیدن مرحوم آیت الله العظمی بروجردی بروند یک مقدار از راه را با درشکه رفتند، مابقی را فرموده بودند می‌خواهم پیاده بروم تا ثواب این دیدار مضاعف شود. این یک امر روشنی است و کسی تردید نکند در اینکه استحباب و رجحان دارد. آثارش را هم خودتان در زندگی دیده‌اید و ما به حال شما و به این نفس‌های معنوی و این زمزمه‌های عرفانی شما و به این اشعار بسیار خوبی که پیداست از اعمال قلوب شما برمی‌خیزد، غبطه می‌خوریم.

امیدوارم که إن شاء الله خداوند درجات بالایی را در دنیا و آخرت به برکت این عمل شما مقدر بفرماید.
من چند نکته راجع به اصل زیارت عرض کنم خصوصاً خدمت مسئولین محترم ستاد بازسازی عتبات عالیات که لطف فرمودند و اینجا آمدند و نکاتی را نسبت به ساخت صحن امام رضا(عليه‌‌السلام) در کاظمین و صحن امام جواد(عليه‌‌السلام) بیان فرمودند.

اولین نکته این است که هنگام بیانات ایشان، یاد این دعای امام صادق(عليه‌‌السلام) در سجده افتادم، از این رو باید به شما تبریک بگوئیم. امام صادق(عليه‌‌السلام) در سجده دعا می‌کردند. راوی می‌گوید از حضرت سؤال کردم برای چه دعا می‌کنید؟ فرمودند: برای خیر و صحت و سعادت زوار قبر حسین بن علی(عليه‌‌السلام) و خانواده‌ی آنها و کسانی که در این راه رنگ چهره‌شان از شدت نور آفتاب تغییر پیدا می‌کند، دعا می‌کنم.

به این معناست که نسبت به عتبات عالیات و بالخصوص قبر حسین بن علی(عليه‌‌السلام) و کربلا، زائرین این مراقد مطهره، و آنها که از سفر زائرین حمایت می‌کنند، خانواده‌هایی که دوری آنها را تحمل می‌کنند، آنها که این مشاهد مشرفه را عمران و آباد می‌کنند، هر کسی هر قدمی بردارد مشمول این دعای امام صادق(عليه‌‌السلام) است.

نکته‌ی دوم این است که این زیارت‌ها همه برای رسیدن به توحید من و شماست. مطلبی که دشمنان شیعه نفهمیدند یا می‌فهمند اما برای لجاجتی که با شیعه دارند کتمان می‌کنند. زیارت؛ راه توحید و بندگی خداست.

شما ببینید ما در تمام زیارت‌های ائمه معصومین(ع) می‌گوئیم «اللهم إلیک أتقرّبُ»؛ بحث خداست. فقط بحث بوسیدن یک سنگ و یک ضریح و یک سلام به صاحب قبر نیست، برای این است که توحید ما کامل شود.

هر کسی که در این مسیر قدم برمی‌دارد مخصوصاً‌ شما که 1200 کیلومتر پیاده می‌آئید وقتی برمی‌گردید ببینید چقدر توحیدتان قوی‌تر شده، قطعاً قوی شده، قطعاً بسیاری از مظاهر شرک که در قلوب اکثر ما وجود دارد از بین می‌رود. تا یک مصیبتی نصيبمان می‌شود از خدا غافل می‌شویم، یک ورشکستی در زندگی‌مان می‌آید، یک مریضی می‌آید، یک مقامی را از ما می‌گیرند، یک کسی آبروی انسان را می‌برد، انسان فکر می‌کند هیچی ندارد. چه کسی چنین فکری می‌کند؟ کسی که مشرک است.

اما کسی که به وحدانیت و توحید افعالی خدا و این که همه چیز دست او هست، اعتقاد و باور داشته باشد، می‌گوید «تعزّ من تشاء و تذلّ من تشاء»؛ اگر عزّت دارم آن را تو دادی، پس تو را شکر، اگر ذلّت هم هست آن را تو دادی، پس تو را شکر، اگر مال و ثروت است، تو دادی، اگر قبض و تنگی در زندگی هست، تو دادی، پس در همه حالات تو را شکرگزارم.

این زیارت‌ها باید توحید انسان را قوی کند و اصلاً بالاتر از این اعتقاد ما این است و این یک مسئله‌ی قرآنی است. شما در زیارت جامعه‌ی کبیره چه می‌خوانید؟ «بِمُوَالاتِكُمْ تُقْبَلُ الطَّاعَةُ الْمُفْتَرَضَةُ»؛ این عبادات ما اگر بخواهد مورد قبول خدای تبارک و تعالی گردد، باید به امضا و تأیید ائمه(ع) برسد. این یک امر روشنی است.

ما وقتی به قرآن و روایات رجوع کنیم می‌بینیم در رأس همه‌ی عبادات، ولایت ائمه معصومین(ع) قرار دارد. در آيه تبلیغ، خدا به رسولش چه فرمود؟ «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ»؛ فرمود ای رسول ما اگر ولایت علی بن ابیطالب را برای مردم بیان نکنی، اصلاً رسالت من را انجام ندادی. یعنی چه؟ یعنی این همه جنگ‌ها، این همه زحماتی که در طول این 23 سال برای اسلام متحمل شدی، از بین می‌رود. این آیه در سال آخر حیات پیامبر(ص) و در حجة الوداع نازل شده است. رسول خدا اگر بخواهد رسالتش تکمیل شود، باید با ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین(ع) همراه باشد، اعتقاد به ولایت علی بن ابیطالب و اولاد او، شرط رسالت همه‌ی انبیاء گذشته بوده است.

در روایتی که رسول خدا(ص) اسامی ائمه را بیان می‌کند، وقتی به امام باقر(عليه‌‌السلام) می‌رسد می‌فرماید: «محمد بن علی المعروف فی التوراة بالباقر»، در تورات لقب امام باقر(عليه‌‌السلام) آمده است. این یک مسئله‌ی عادی نیست، مسئله‌ای نیست که بعد از رسالت رسول خدا(ص) حادث شده باشد، بلکه امری است که از ابتدای خلقت بوده است. ولایت بسیار مهم است، در زیارت جامعه می‌گوئیم «بِمُوَالاتِكُمْ تُقْبَلُ الطَّاعَةُ الْمُفْتَرَضَةُ»، اگر ما ولایت اینها را نپذیرفته باشیم و اگر اینها عبادت ما را قبول نداشته باشند، عبادات ما مورد قبول خداوند واقع نمی‌شود.

پس توحید، قبولی طاعات و عبادات، همه مرهون این بارگاه و عتبات عالیات و قبور ائمه معصومین(ع) است.

ما در عالم چیزی بالاتر و با ارزش‌تر از توحید نداریم و راه تقویت توحید، توسل به این انوار مطهر است.
لذا بزرگان ما تا فرصتی پیدا می‌کردند به مشاهد شریفه مشرف می‌شدند. این را شما زائرین بزرگوار قدر بدانید، باید خاک پای شما را توتیای چشم خود کنیم، این را بدون مبالغه می‌گویم.

در روایتی می‌فرمایند: برای زائر قبر امام هشتم(عليه‌‌السلام) در روز قیامت منبری قرار داده می‌شود، به ازای منبر رسول الله(ص) «حتّی یفرغ الناس من حسابهم»، تا زمانی که مردم از حسابشان فارغ شوند. فکر می‌کردم اینکه یک منبر برای زائر قبر امام هشتم(ع) در مقابل منبر رسول خدا(ص) قرار داده می‌شود، یعنی چه؟ آخرش این به ذهنم رسیدم که از این روایت مقام شفاعت برای زائر امام هشتم استفاده می‌شود. یعنی خدای تبارک و تعالی به زائر این قبر مطهر در روز قیامت(البته اگر إن شاء الله مشکل دیگری نداشته باشد) مقام شفاعت را می‌دهند، منبری به او می‌دهند همانطوری که رسول خدا مأذون در شفاعت است این هم مأذون در شفاعت می‌شود و این خیلی عظمت دارد.
لذا قدر این زیارت و این مقام را بدانید، هر مرتبه‌ که به حرم مشرف می‌شوید از حضرت بخواهید توحید ما را قوی کن، قرب ما را به خدا زیاد کن، ما آمدیم اینجا به وسیله‌ی شما تقرب به خدا پیدا کنیم.

امروز چرا وهابیّت، و این گروه جنایت پیشه داعش تمام برنامه‌هایشان را تخریب عتبات و مراقد قرار داده‌اند؟ چون رؤسا و سرکردگان آنها فهمیدند که اینها مرکز توحید است، اگر به عقیده‌ی باطل خودشان اینها مرکز شرک بود، باید مشرک‌پرور باشد و هر چه مشرک در دنیا زیاد بشود که به نفع آنها خواهد بود. اما فهمیدند اینها مراکز توحید است، اینها مراکز حریّت و انسانیت است، مراکز دفاع از مظلوم است، مراکز مقابله با ظلم است. توحید که بیاید همه‌ی اینها می‌آید، انسان موحد زیر بار ظالم نمی‌رود و خودش هم ظلم نمی‌کند، حق کسی را نمی‌خورد، اگر کسی حق دیگری را می‌خورد برای این است که توحید ندارد، فکر می‌کند کسی حسابرسی نمی‌کند و کسی نمی‌بیند!

لذا از برادران بزرگواری که در ستاد بازسازی عتبات همّت دارند، به سهم خودم تشکر می‌کنم. بدانید ارزش کارتان بسیار زیاد است، شما در ثواب زیارت هر زائری که مشرف شود شریک هستید، هر چه می‌توانید این عتبات را آبادتر و مجلل‌تر کنید، دیگر نباید آن افکار پوسیده‌ی غلط را اعتنا کرد که یک زمانی می‌گفتند این طلا یعنی چه، درهای کذا یعنی چه، آینه یعنی چه؟ بحمدالله زمان این اشکالات واهی گذشته، جوابهای اینها هزاران بار داده شد، هر چه مي‌‌توانید برای تسهیل زائرین و در کنارش برای تقویت اعتقادات آنها تلاش کنید.

إن شاء الله همانطور که در مسیر شکوه ظاهری عتبات تلاش دارید، در مسیر محتوایی آن هم تلاش داشته باشید و این روایت را عرض کنم تا إن شاء الله همه‌ی ما مشمول این روایت باشیم، همانطور که در مورد زیارت امام حسین(عليه‌‌السلام) این روایت آمده که کسی که حسین بن علی(عليه‌‌السلام) را زیارت کند «کمن زار الله فی عرشه»، حال که دست ما از زیارت امام حسین(عليه‌‌السلام) کوتاه است، بدانید نظیر همین تعبیر هم در مورد زیارت امام هشتم(علیه السلام) داریم. زیارت امام هشتم زیارت خداست آن هم در عرش خدا.

امیدوارم که همه‌ی این زحمات و قدم‌ها، این زیارت‌ها، مقبول درگاه خدای تبارک و تعالی قرار بگیرد و خداوند عاقبت همه‌ی ما را به برکت ائمه اطهار(ع) ختم به خیر فرماید.

کشور ما، نظام ما، رهبری معظم انقلاب را، آنها که به این نظام اسلامی خدمت می‌کنند، نظامی که تحقق آن از آرزوهای ائمه معصومین(ع) بوده مؤید و منصور بفرماید.

من این جمله را عرض کنم که این حکومت و این نظام اسلامی، یکی از آرزوهای ائمه معصومین(علیهم السلام) بوده که در دوران خودشان محقق نشد، اما به برکت فرزندان آنها، شیعیان و شاگردان آنها و دستورهای خود آنها و خون پاک هزاران شهيد محقق شد.

خدایا این نظام مقدس را از گزند حوادث و توطئه‌های شوم دشمنانت حفظ بفرما.

امام زمان(عج) را که حجّت حیّ تو بر ما است، از ما راضی و خشنود بفرما.

وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین

برچسب ها :