وجود روحانی عالم، آگاه و باتقوا، از یک طبیب برای جامعه ضروری‌تر است

۲۳ فروردین ۱۳۹۶

۱۸:۵۲

۱,۸۹۷

خلاصه خبر :
حضرت آیت الله حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار با مسئول فرهنگی شهرداری تهران که در تاريخ 96/1/23 برگزار شد، نکاتي پيرامون اهميت فعاليتهاي فرهنگي شهرداري و توجه به مساجد و حوزه‌‌هاي علميه بيان فرمودند
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

در رابطه با برخي از فعاليت‌هاي فرهنگي قبلاً ما فکر نمی‌کردیم که آیا شهرداری چنین وظیفه‌ای دارد یا نه؟ شاید خود مسئولین هم چنین فکری را نمی‌کردند اما با این تدبیر و کارهای گسترده‌ای که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که نه تنها شهرداری چنین وظیفه‌ای دارد بلکه از جمله کارهاي ضروری آن است.

شهردار موفق کسی است که روان مردم، دین مردم، آرامش فکری و دینی مردم را فراهم کند، مردم ما متدیّن هستند، این مردم متدین در روزهای سال خصوصاً روز طبیعت می‌خواهند به پارک‌ها بروند اگر مواجه شوند با مظاهر فسق و فجور واقعاً از همه چیز زده می‌شوند.

مردم انتظار دارند محيط شهر با مسائل مذهبی تناسب داشته باشد، در عین اینکه توقع هست که کارهای رفاهی، عمرانی، پروژه‌های بزرگ، زیباسازی انجام گيرد. واقعاً در این ده دوازده سال اگر کسی بخواهد انصاف داشته باشد تهران یک تحولی در بخش زیباسازی، پل‌ها و تونل‌های بزرگ، بزرگراه‌های گسترده در اطراف و داخل تهران پيدا کرده و کارهای عظیمی انجام شده است.

در کنار این کارهاي عمراني، توجه شهرداری تهران به امور فرهنگي، کشف از این می‌کند که شهرداری چقدر به مسائل فرهنگی و دینی مردم اهتمام دارد، اصلاً شهردار موفق کسی است که در شهر او مساجد معمور و بسيار زيبا باشد.

نکته‌اي را راجع به زيباسازي مساجد عرض کنم البته مي‌دانم در تعمير و تجهيز مساجد شهرداري قدم‌هاي خوبي را برداشته ولي لازم است مساجد از يک زيبايي و جلوه‌ي خاص برخوردار باشند.

در کشورهای خارجی کلیساها در هر منطقه وجه متمایزی از ساختمان های دیگر دارند. زیبا، تمیز، معطر، و واجد چیزهایی که موجب جذب جوانها شود. در مساجد اگر فنون معماری و جهات زیباسازی رعايت نشود، نمی‌تواند جوانان زيادي را جذب کند، بالأخره باید جوانها را با این جاذبه‌ها علاوه بر جذابيت‌هاي معنوی که موجود است به مساجد جذب نمود.

علی أیّ حال از توجه بسیار خوبی که شهرداری تهران به مسائل دینی دارد، واقعاً به سهم ناچیز خودم تشکر می‌کنم و می‌دانم این کار یک باقیات الصالحات است و آثار زیادی دارد، مطمئناً مجموع عوامل شهرداري در ثواب اعمال جوانهايي که در این ايام در مساجد معتکف می‌شوند و نماز می‌خوانند شریک‌اند.

20.jpg

همچنين توجه شهرداری به حوزه‌های علمیه هیچ دلیلی ندارد جز اعتقاد به روحانیت، و اينکه اين مسئول معتقد است به اینکه روحانیت، روحانی عالم و آگاه و باتقوا، از یک طبیب برای جامعه ضروری‌تر است. اگر مسئولی چنين اعتقادي نداشته باشد هیچ دلیلی ندارد که از بودجه‌ی شهرداری بخواهد صرف اینگونه مراکز کند و این خیلی ارزش دارد. چون وجود حوزه‌ی علمیه در یک شهر، امنیت دینی برای آن شهر می‌آورد. همانطور که یک پاسگاه و کلانتری امنیت جسمی و ظاهری برای مردم ایجاد می‌کنند حوزه‌ی علمیه هم امنیت دینی، فکری، اخلاقی برای جامعه به ارمغان می‌آورد و هر شهری که حوزه‌های علمیه قوی داشته باشد مردم بسیار وارسته، مهذب، منضبط و حسابی دارد.

لذا از این جهت هم تشکر می‌کنیم. ان شاء الله این خدمات گسترش پیدا کند، واقعاً تهران نیاز به حوزه‌های علمیه گسترده دارد و باید توسعه پیدا کند.

ان شاء الله امیدواریم با همت شما و دوستان‌تان این جهت هم توسعه پیدا کند، بحمد الله شهرداری تهران یکی از موفق‌ترین شهرداری‌هاي دنیاست و اين امری است که برای افراد منصف مشهود است.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

برچسب ها :

شهرداري تهران شهردار تهران فاضل لنکراني حوزه علميه مسئول فرهنگي مساجد شهرداري موفق مساجد زيبا