اسلام امیرالمؤمنین(ع) اسلامی است که در آن جهاد، شهادت، مبارزه، ایستادن در مقابل ظلم و دفاع از مظلومین باشد

۲۲ فروردین ۱۳۹۶

۱۹:۵۳

۳,۷۵۷

خلاصه خبر :
حضرت آیت الله حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در همایش پدران آسمانی بنیاد شهید قم که در تاريخ 96/1/22 برگزار شد، مطالب مهمي پيرامون اهميت شهادت و شهيد در آموزه‌‌هاي اسلامي ايراد فرمودند.
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلّی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین
و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین من الآن إلی قیام یوم الدین
قال امیرالمؤمنین(علیه أفضل صلوات المصلین):
«إِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ فَرَضَ الْجِهَادَ وَ عَظَّمَهُ وَ جَعَلَهُ نَصْرَهُ وَ نَاصِرَهُ وَ اللهِ مَا صَلَحَتْ دُنْيَا وَ لَا دِينٌ إِلَّا بِهِ»

ولادت با سعادت پیشوای شیعیان مولی الموحدین امیرالمؤمنین(علیه‌‌السلام) را خدمت شما پدران بزرگوار و محترم شهدا، تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. توفیقی حاصل شد در این شب بسیار مهم که شروع ایام البیض ماه رجب و مراسم اعتکاف است مطالبي را تقدیم کنم.

مطلب اول راجع به امیرالمؤمنین(علیه‌‌السلام) است. در مورد حضرت اینقدر فضائل نقل شده که اشاره به عناوين آن هم نياز به مجال وسيع دارد.

انسان در مقام بيان شخصيت ايشان مبهوت مي‌ماند که راجع به کدام بُعد از ابعاد وجودي و کدام فضيلت از فضائل بيشمار حضرت سخن بگويد. همه متحير مي‌مانند. نه فقط ما، بلکه بزرگان ما، اولیاء خدا، آنها هم متحیر می‌مانند.

ولی عرض امشب من حدیثی است که توجه به آن خیلی مهم است. وقتی می‌خواهیم وارد حرم اميرالمؤمنين(علیه‌‌السلام) شویم در بالاي یکی از درب‌های ورودی این حدیث با خط بسیار خوبی نوشته شده است.

خصوصیت حدیث این است که کسی در زمان خلیفه دوم به مسجد آمد و از او سؤالی پرسید که نتوانست جواب بدهد. به علی بن ابیطالب(ع) که در قسمتي از مسجد نشسته بود اشاره کرد و گفت برو از ابوالحسن سؤال کن. آن شخص گفت شما که می‌گوئی من امیرالمؤمنین هستم، پس چطور از او سؤال کنم؟ خلیفه‌ی دوم گفت این کلام را خود از رسول خدا(ص) شنیده‌‌ام که فرمود «لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ السَّبْعَ وَ الْأَرَضِينَ السَّبْعَ وُضِعَتَا فِي كِفَّةٍ وَ وُضِعَ إِيمَانُ عَلِيٍّ فِي كِفَّةٍ لَرَجَحَ إِيمَانُ عَلِيٍّ»، اگر تمام هفت آسمان و زمین (یعنی هر چه هست و نیست) را در یک کفه‌ی ترازو قرار دهند و ایمان علی(ع) را در کفه‌ی دیگر قرار بدهند، ایمان علی سنگین‌تر است.

این خیلی روایت عجیبی است. قطعاً این روایت را قبلاً‌ شنیده‌اید ولی ما که امیرالمؤمنین(ع) را پیشوای خود می‌دانیم چقدر در اين روایت دقت کرده‌ایم؟!

راوي این کلام پیامبر، همان کسی است که بیشترین دشمنی را با امیرالمؤمنین(علیه‌‌السلام) داشته، اینطور نیست که ناقل آن از شیعیان امیرالمؤمنین(علیه‌‌السلام) بوده و بر اساس ارادتی که به حضرت داشته اين حديث را نقل کرده باشد. ‌این حديث توجه ما را به تفکر در ايمان جلب مي‌کند.

بطور مسلم ‌آنها که رفتند و در راه خدا شهيد شدند ایمان‌شان فوق‌العاده بوده است. یکی از ویژگی‌هاي شهدا که قبل از هر چيز بايد مورد توجه ما قرار گیرد؛ ایمان شهید به خداست. شهید قیامت را می‌بیند، بهشت و جهنم را می‌بیند، دستور خدا برایش کاملاً روشن بوده است. چرا عده‌ای از افراد اینچنين گوی سبقت را ربودند و سرافرازانه به این میدان رفتند؟

پدران محترم شهدا فکر نکنید که بطور تصادفی دفاع مقدسی واقع شد و فرزندان شما در اين میان رفتند و شهید شدند.

امیرالمؤمنین(علیه‌‌السلام) که امشب منتسب به آن حضرت است می‌فرماید خداوند بندگان خاص خودش را برای شهادت دعوت می‌کند! «إِنَّ الْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ فَتَحَهُ اللهُ لِخَاصَّةِ أَوْلِيَائِه». شما یک چنین سرمایه‌هایی را تحویل اسلام داده‌‌اید، خدا برای بهشت یک درب مخصوص دارد که حتي به همه‌ی اولیاءش اجازه نمی‌دهد از آن درب وارد بهشت شوند و اين درب مختص اولياء خاص اوست. یعنی از میان مؤمنین و متدیّنین گلچین می‌کند. شهدا گلچین شده و انتخاب شده خدا هستند.

البته وقتی اين عزيزان از میان ما می‌روند از نعمت وجودشان محروم مي‌شويم، ولی هرگز هیچ خانواده شهیدی نسبت به عظمت کار شهيدشان کم‌توجهی نمي‌کنند.

من هنگام خواندن این روایت گفتم خدایا من که به عنوان یک طلبه، به عنوان کسی که ده‌ها سال کنار سفره‌ی علم اهلبيت(عليهم السلام) نشسته‌ام، اگر بخواهند ايمان مرا در یک کفه‌ی ترازو قرار داده و یکی از لیوان‌های یک بار مصرف را هم در کفه دیگر قرار بدهند، نمی‌دانم به این اندازه باشد يا نه؟! ایمان مسئله‌ی بسیار مهمی است ما چنین پیشوایی داریم که به دنبال دستورشان، فرزندان ما با اعتقادی که به امیرالمؤمنین و فرزندانشان(عليهم السلام) داشتند وارد این میدان شدند.

در مورد شهداء مدافع حرم هم اعتقادم این است، - دیروز در منزل یکی از طلاب شهيد مدافع حرم گفتم- درست است که اين جوانان از ميان ما مي‌روند و مراتب و مقامات‌شان براي ما قابل فهم نيست، ولي انصاف اين است که انسان اگر ايمان داشته باشد با شهادت هر يک از اين عزيزان، بايد بر خود بلرزد. آدم مؤمن و انقلابی که در این کشور زندگی می‌کند اگر از یاد شهدا غافل باشد ایمانش ضعیف است.

18.jpg

مسئول محترم بنیاد شهید فرمودند مسئولین باید دغدغه‌های خانواده‌های شهدا را ارج بنهند و این مسئله‌ی مسلمی است. همه‌ی جامعه ما باید به شهدا توجه داشته باشند. آن شهيدي که از میان ما می‌رود و خونش بر روی زمین ریخته می‌شود خوشا به حال او که رفت و واصل شد و به مقامات والا رسید.

شما پدر و مادران شهداء هم به جهت این امانتی که تحویل اسلام دادید بیمه می‌شوید، ولی بقیه‌ی جامعه جز اين نيست که مسئولیت‌شان بیشتر می‌شود!

ما امروز باید در جامعه این مسئله را بیشتر مورد توجه قرار دهیم، فکر نکنیم که یک کسی رفته دفاع کرده و شهید شده، ما هم بیاييم یک تبریک و تسليتي به خانواده‌اش بگويیم و مسئله تمام شود. اگر گوشه‌ای از ایمان امیرالمؤمنین(ع) در ما باشد که إن شاء الله هست، انسان باید در مقابل هر قطره‌ای از قطرات خون اين شهيدان که بر زمین جاری می‌شود بر خود بلرزد که من چه جوابی در قیامت خواهم داد؟! اینها رفتند و دین خودشان را به اسلام ادا کردند، امّا منِ مسئول، منِ طلبه، منِ بازاری، منِ کشاورز،‌ منِ کاسب، چه وظیفه‌ای دارم که انجام بدهم؟ آيا من حاضر شدم برای دفاع از یک حکم خدا یک سیلی بخورم؟ حاضر شدم برای امر به معروف و نهی از منکر آبرویم را ببرم؟ حاضر شدم برای دفاع از ارزش‌ها فریاد بزنم؟ شهادت اين عزيزان برای ما وظیفه می‌آورد.

من از سردار بزرگوار جناب آقای هاشمی تقدیر می‌کنم که با این ابتکارات خوب در چند سال اخیر، تحولی در بنیاد شهید ایجاد کردند. این جلسه برای این است که توجه همه‌‌ی مردم به شهدا، شهادت و جهاد، به آنچه که اصل است، بيشتر شود.

بعضی می‌گویند جهاد مربوط به زمان پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) بود و تمام شد. این حرفها درست نیست! امیرالمؤمنین(ع) در این روایت می‌فرماید: « إِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ فَرَضَ الْجِهَادَ وَ عَظَّمَهُ وَ جَعَلَهُ نَصْرَهُ وَ نَاصِرَهُ» خیلی برای جهاد ارزش قائل شده است و فرموده اگر می‌خواهید من یاری‌تان کنم جهاد را فراموش نکنید.

بعد حضرت قسم مي‌خورد که: «وَ اللهِ مَا صَلَحَتْ دُنْيَا وَ لَا دِينٌ إِلَّا بِهِ»، اگر بخواهید دین و دنیای‌تان اصلاح شود باید جهاد، شهادت و ایستادن در مقابل ظالم، روحیه‌ی انقلابی، همین که رهبری معظم انقلاب(حفظه الله) مکرر فرموده‌اند در جامعه ديني ما حاکم باشد.

این تعابیری که رهبری بیان مي‌فرمايند از ذات دین و از کلمات پیشوایان ما گرفته شده. وقتی می‌گویند باید روحیه‌ی جهادی باشد، این یک شعار سیاسی نیست، این متن دین ماست، دین می‌گوید اگر می‌خواهید امور دین و دنیای‌تان اصلاح شود، بايد جهاد، سرلوحه کارتان باشد.

منتهی یک جهاد رفتن در مقابل دشمن است و یک جهاد هم این است که پای هر حکمی از احکام خدا بایستیم و فریاد بزنیم. اگر وضعیت حجاب ناهنجار است دنبال کنیم. مسئولین کشور  باید متوجه این قضایا باشند، اگر بخواهیم مشکلات این مردم و جوانان و کشور را حل کنیم، رهبری می‌فرمایند باید روحیه‌ی جهادی و انقلابی باشد. اگر با روحیه‌ی انقلابی به میدان بیائیم و حضور داشته باشیم، همه‌ی مشکلات ما حل می‌شود.

این تعبير امیرالمؤمنین(علیه‌‌السلام) یک پیام بزرگ دارد که شیعه همیشه روحیه‌ی جهادی و انقلابی دارد، این حقیقت اسلام است. اسلام امیرالمؤمنین(ع)، اسلامی است که در آن جهاد، شهادت، مبارزه، ایستادن در مقابل ظلم و دفاع از مظلومین باشد.

ایرانِ امروز به برکت این انقلاب به دستور امیرالمؤمنین(ع) عمل می‌کند.
به هرحال درباره این روایت اگر تا آخر عمر فکر کنیم کم است. خدایا ایمان علی چه بوده که وزنش از آسمان‌ها و زمین سنگین‌تر است؟ چرا ما نباید گوشه‌ای از آن را پیدا کنیم؟ چکار کنیم که لیاقت پیدا کنیم گوشه‌ای از آن را پیدا کنیم؟ راهش همین روحیه‌ی جهادی و انقلابی است.

شیعه، چنین پیشوا و امامی دارد، شما در حق کدامیک از علما و بزرگان مذاهب دیگر می‌توانید چنین تعابیری که در مدح و مناقب و فضائل امیرالمؤمنین(علیه‌‌السلام) بيان شده پیدا کنید؟! به هیچ وجه پیدا نمی‌شود.

ما باید افتخار کنیم شیعه هستیم، باید افتخار کنیم که در مکتب امیرالمؤمنین(علیه‌‌السلام) بزرگان ما، امام امّت(رضوان الله تعالی علیه) دین را احیا کرد. این ارزش‌ها را از باطن دین بیرون آورد و به من و شما یاد داد و به جامعه‌ی بشري تزریق کرد.

از خصوصیات امام خميني(رضوان الله تعالي عليه) این بود که هر جوانی که در این کشور شهید می‌شد امام احساس قوت بیشتری می‌کرد! چرا؟ با مشاهده کلام امام در دوران دفاع مقدس مي‌بينيم امام با شهادت هر يک از شهيدان انقلاب محکم‌تر مي‌شد و جامعه را به حضور بيشتر دعوت مي‌کرد. برای اینکه باید همین کار بشود، هر زمانی که خونی ریخته می‌شود باید بگوئیم استمرار شیعه بیشتر و اسلام محکم‌تر مي‌گردد.

وقتی بزرگانی مثل شهید مطهری شهید می‌شدند، امام تعابیر بزرگتری داشته و می‌فرمود زنده بودن ما در همین شهادت‌هاست. واقعاً اين سخن، مطلب کاملاً مسلمی است.

این ارزشهایی که امروز مطرح است به برکت شهدای شماست، از برکت خون آنهاست که امروز اسلام استمرار پیدا کرده و دنیا به اسلام توجه نموده است. بدانيد خون هیچ شهیدی هدر نمی‌رود، هر قطره خون آنها اثر خودش را می‌گذارد، منتهی ما توجه نداریم که این اثر چطور است؟ اگر توجه کنیم در مي‌يابيم اينکه امروز شیعه و ايران در دنیا عزّتمند است و اسلام در مقابل کفر محکم ایستاده، همه به برکت خون شهداست. اگر این شهدا نبودند معلوم نبود انقلاب ما تا همین اندازه باقي مي‌‌ماند، بلکه در همان سالهای اول از بین رفته بود، این انقلاب را خونهای پاک شهدا برای ما حفظ کرده است.

جامعه‌ی ما، باید نسبت به تکریم و احترام خانواده‌های شهدا وظیفه‌ی خود را بیشتر انجام بدهد. نباید در محدوده‌ی فعاليت اداری بنیاد شهید خلاصه شود، هر چند آنها بسیار کار خوبی هم می‌کنند، توجه دارند و تکریم می‌کنند، منتها باید فکری شود که این فرهنگ تکریم از شهید و شهادت و خانواده‌ی شهدا روز به روز در جامعه‌ی ما إن شاء الله بیشتر شود.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

اهم مطالب:
1ـ آدم مؤمن و انقلابی که در این کشور زندگی می‌کند اگر از یاد شهدا غافل باشد ایمانش ضعیف است.
2ـ اگر بخواهید دین و دنیای‌تان اصلاح شود باید جهاد، شهادت و ایستادن در مقابل ظالم، روحیه‌ی انقلابی، همین که رهبری معظم انقلاب(حفظه الله) مکرر فرموده‌اند در جامعه ديني ما حاکم باشد.
3ـ اسلام امیرالمؤمنین(ع) اسلامی است که در آن جهاد، شهادت، مبارزه، ایستادن در مقابل ظلم و دفاع از مظلومین باشد.
4ـ اگر توجه کنیم در مي‌يابيم اينکه امروز شیعه و ايران در دنیا عزّتمند است و اسلام در مقابل کفر محکم ایستاده، همه به برکت خون شهداست.
5ـ باید فکری بشود که این فرهنگ تکریم از شهید و شهادت و خانواده‌ی شهدا روز به روز در جامعه‌ی ما ان شاء الله بیشتر شود.

برچسب ها :

شهيد خانواده شهدا شهادت فاضل لنکراني شهداي مدافع حرم مدافع حرم معرفی شهدا همایش پدران آسمانی پدران آسمانی روحيه جهادي جهاد روحيه نقلابي