پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی   »   بخش دروس

مطلق و مقید  -  جلسه 1

 

نظر اعلام در تعریف مطلق و مقید و نظر مرحوم بروجردی
 
ادامه...

مطلق و مقید  -  جلسه 2

 

بیان نظر امام، اشکال برکلام مرحوم بروجردی تعریف مشهور واشکال آن ، بحث اسم جنس واعتبار ماهیت
 
ادامه...

مطلق و مقید  -  جلسه 3

 

اقسام لا بشرط مقسمی - موضوع له اسم جنس
 
ادامه...

مطلق و مقید  -  جلسه 4

 

جایگاه کلی طبیعی، بحث علم جنس واشکالات آخوند برکلام مشهور
 
ادامه...

مطلق و مقید  -  جلسه 5

 

مفرد محلای به الف و لام - راه بدست آوردن معانی
 
ادامه...

مطلق و مقید  -  جلسه 6

 

نظر مشهور درجمع محلای به لام، اشکال آخوند برمشهور ومناقشه دراشکال آخوند، و بحث لفظ نکره
 
ادامه...

مطلق و مقید  -  جلسه 7

 

اشکال به مرحوم آخوند در مورد نکره اسم جنس - مقدمات حکمت
 
ادامه...

مطلق و مقید  -  جلسه 8

 

نظر مرحوم محقق حائری راجع به « در مقام بیان تمام مراد بودن متکلم» و اشکال آن
 
ادامه...

مطلق و مقید  -  جلسه 9

 

بیان مرحوم محقق اصفهانی و نائینی و خوئی راجع به « درمقام بیان مراد بودن متکلم» واشکال استاد.
 
ادامه...

مطلق و مقید  -  جلسه 10

 

مقدمه سوم وچهارم از مقدمات حکمت
 
ادامه...

مطلق و مقید  -  جلسه 11

 

انصراف و مورد دوم و سوم آن _ محدوده دائره مطلق
 
ادامه...

مطلق و مقید  -  جلسه 12

 

تنافی مطلق با مقید _ اطلاق بدلی
 
ادامه...

مطلق و مقید  -  جلسه 13

 

مقدمه سوم مرحوم نائینی و بیان نظرایشان در حمل مطلق برمقید در صورت تخالف و یاتوافق مطلق ومقید
 
ادامه...

مطلق و مقید  -  جلسه 14

 

اشکالات در بیان مرحوم نائینی در صورت توافق مطلق و مقید
 
ادامه...

مطلق و مقید  -  جلسه 15

 

فرق کلام مرحوم نائینی و آخوند در حمل مطلق بر مقید و نظر استاد محترم
 
ادامه...

مطلق و مقید  -  جلسه 16

 

جریان وعدم جریان قاعده حمل مطلق برمقید در مستحبات ونظر مرحوم نائینی وخوئی
 
ادامه...
عناوین دروس سوره آیه شماره جلسات
درس : مكاسب/ خيارات (جلسه 1) تاریخ : 1395/6/23
سوال : بسم الله
سلام علیکم
باتشکر از بزرگواران
نیاز فوری به متن این دروس دارم
ان شاءالله کی قراره بارگذاری شود؟
چون فرموده بودید تا انتهای مرداد انجام میشود ولی هنوز متن دروس اضافه نشده است

پاسخ : سلام علیکم
متاسفانه تا کنون ویراستاری این درسها پایان نیافته است. در تابستان امسال حجم زیادی از دروس صوتی تایپ شده و بر روی سایت قرار گرفته است و امید داریم هرچه سریعتر ویراستاری این دروس هم به پایان برسد. توصیه ما به شما این است که فعلا از فایلهای صوتی استفاده کنید.
درس : اشتغال (جلسه 79) تاریخ : 1395/6/20
سوال : ضمن سلام وخسته نباشید، کاربرمحترم ؛ برای چندمین بار ازشمادرخواست می کنم مشکل فهرست دروس کفایه را مرتفع سازید.ازجلد اول بحث نواهی و مفاهیم و از جلددوم بحث اصول عملیه و ... قابل دریافت و مشاهده نیست.شمامسؤل هستید، وظیفه شناس باشید.

پاسخ : سلام علیکم
این اولین درخواستی هست که از طرف شما در رابطه با دروس به دست ما می رسد.
اما نسبت به سوالی که مطرح فرمودید باید عرض کنیم که منظور شما مفهوم نيست.
چون دروس کفايه آيت الله فاضل لنکراني، فعلا به صورت صوتی روی سایت است و در آینده نزدیک متن آن هم در دسترس خواهد بود.
ثانيا: فهرست جزئي نخورده و بصورت کلي است.
اگر هم منظور شما از اين فرمايش، مبحث خارج است، باز مفهوم نيست، چون فهرست کامل است.
لذا اگر منظور ديگري داريد واضح بيان فرماييد تا در صورت وجود مشکل رسيدگي شود.
با تشکر
درس : پاسخ به شبهات پیرامون ارتداد (جلسه 0) تاریخ : 1395/5/16
سوال : من خودم در زمینه مرتد صاحب تالیفم و مقالات وکتب فراوانی در این رابطه مطالعه کرده ام . انصافا این مقاله از جمله بهترین آن ها بود.خدا شما رو خیر جزیل دهد.التماس دعا

درس : بيع ـ مکاسب (جلسه 40) تاریخ : 1395/4/20
سوال : سلام و عرض تشكر فراوان از همه عزيزانيكه زحمت ميكشند و مطالب رو در اختيار طلاب قرار ميدن و تشكر خالصانه و بي پايان از استاد معظم با اين بيان بسيار روان كه مطالب بيع شيخ انصاري رو كاملا روشن از هر لحاظ بيان ميكنن،بنده تدريس اساتيد بزرگواري مثل حضرات فاضل هرندي/ستوده/پاياني/محمدي خراساني رو گوش داده و مطالعه كردم، كه ميتونم قاطعانه بگم توضيحات و بيان استاد عزيز كاملا شيرين و قانع كننده و بدون گذاشتن ابهام هست و مضاف اينكه طلبه ميفهمد كجاي بحث قرار دارد، ارتباط با بحث قبل، منظور و هدف از طرح بحث و.. كه همه باعث ايجاد انگيزه و شوق براي دنبال كردن بحث و درس ميشود و حداقل براي حقير اينطور بوده. كه واقعا از ايشان و همه عزيزان كمال قدرداني دارم و تعجب و افسوس دارم از اينكه چرا صوت ايشان انطور كه بايد ... و انصافا محجور مانده . در صورتيكه با توجه به شروح و صوتهاي موجود اين بيان استاد غنيمتي است كه امثالي مثل من بايد چقدر بگرديم تا چنين تدريسي را پيدا كنيم. انهم تفضلي و عنايت خداوند است. اجركم عندا..

پاسخ : سلام علیکم
از لطف شما سپاسگزاریم .
درس : بررسی فقهی موضوع «تکثیر و تنظیم جمعیت» (جلسه 0) تاریخ : 1395/4/18
سوال : سلام
اجرتان با سیدالشهداء
بسیار ممنون از مطالب مفیدتان
متاسفانه در این باب مطلب کمتر تولید شده است

پاسخ : سلام علیکم
از لطف شما سپاسگزاریم .
درس : بحث برائت (جلسه 4) تاریخ : 1395/4/7
سوال : با سلام میشه لطفا ارجاع درونی متنی را بیارید ممنون میشم چون پایان نامه ام دراین مورده

پاسخ : با سلام و تحیت
منابع مربوط به مباحث درس در داخل متن درس ذکر شده است . در صورتی که راجع هر یک از مباحث سوالی داشتید می توانید ارسال کنید.
درس : قاعده الميسور (جلسه 8) تاریخ : 1395/4/5
سوال : با عرض سلام و ادب و قبولی طاعات اینجانب موضوع پایان نامه ام (بررسی فقهی قاعده المیسور لایسقط بلمعسور با تکیه بر حوزه زنان )است لطف می فرمایید بنده را راهنمایی کنید که در چه احکامی از زنان این قاعده وجود دارد و مصادیق وکاربرد این قاعده در مورد بانوان را از کجا جمع آوری کنم . اجرکم عند الله

پاسخ : سلام علیکم در موردی که جنازه یک زن روی زمین است و پارچه به مقداری که همه بدن او را بپوشانند نیست باید به مقدار میسور و ممکن پوشانده شود همینطور در حجاب اگر در شهری یا کشوری باشد که نتواند حجاب را به نحو کامل رعایت کند باید به مقدار ممکن رعایت کند البته در مورد اول ممکن است اشکال شود که چون زن تمامش عنوان عورت دارد لذا هر جزیی مصداق آن است و از قبیل فرد و کلی میشود نه مرکب و جزء که مورد قاعده است موفق باشید
درس : حجيّت خبر واحد (جلسه 83) تاریخ : 1395/2/21
سوال : مطالب بسیار عالی وفوق تصور است.

پاسخ : از لطف شما سپاسگزاریم .
درس : تنبیهات استصحاب: اصل مثبت (جلسه 118) تاریخ : 1395/2/13
سوال : سلام و درود و سپاس فراوان

پاسخ : با سلام و تشکر از شما.
درس : بحث اخلاقی: طلب علم و فضیلت آن (جلسه 10) تاریخ : 1395/1/26
سوال : خدا به شما استاد عزیز و عزیزانی که مطالب شما را در اختیار عموم قرار میدهند خیر دهد.

پاسخ : از اظهار لطف شما سپاسگزاریم
درس : مكاسب/ خيارات (جلسه 1) تاریخ : 1395/1/19
سوال : سلام آیا متن درس خیارات کی روی سایت گذاشته میشه؟ لطفا جواب دقیق


پاسخ : سلام علیکم
تایپ متن دروس انجام شده است ان شاء الله تا انتهای مرداد ماه 95 روی سایت قرار خواهد گرفت.
درس : اجتهاد و تقلید (جلسه 1) تاریخ : 1395/1/15
سوال : در کدام یک از جلسات اجتهاد و تقلید راجع مرجعیت زن بحث شده است؟ بحث قضاوت چطور؟

پاسخ : به درس 62 به بعد مراجعه فرمائید. در آنجا ادله‌ای که برای شرط رجولیت در مرجعیت ذکر شده است را مورد مناقشه قرار داده‌ایم و در مقابل اطلاقات ادله تقلید که شامل مرد و زن هر دو می‌شود، دلیل محکمی بر تقیید نیافتیم، گرچه در مقام عمل، احتیاط مناسب است.
اما نسبت به قضاوت زن؛ چون قضاوت، إنشاء حکم است و ولایت بر فصل خصومت دارد، و چنین ولایتی برای زن ثابت نشده است.
درس : مكاسب/ خيارات (جلسه 1) تاریخ : 1395/1/10
سوال : سلام متن درس خیارات را چه زمانی روی سایت میگذارید

پاسخ : سلام علیکم
تایپ متن دروس انجام شده است ان شاء الله تا انتهای مرداد ماه 95 روی سایت قرار خواهد گرفت.
درس : اصالة الاحتیاط (جلسه 54) تاریخ : 1395/1/8
سوال : آيا به نظر حضرت عالي، اگر شيخ صدوق از يک راوي مستقيماً روايات زيادي نقل کند و براي آن راوي طلب رحمت و رضايت الهي کند، و نه مدحي و نه ذمي درباره اين راوي وارد نشده باشد، آيا اين قرينه مي‌تواند وثاقت آن راوي را ثابت کند؟

با توجه به سوال اوّل بنده، آيا به نظر حضرتعالي، علي بن عبد الله الوراق، که شيخ صدوق از او چندین روايت مستقيماً در کتب خود نقل کرده، و درباره او طلب مرحمت و رضايت الهي کرده، و درباره او هيچ مدحي يا جرحي وارد نشده است، با اين قرينه وثاقت او ثابت مي‌شود؟

پاسخ : ظاهر آن است که روایت اجلاء از یک نفر در توثیق او کفایت می‌کند، اما روایت یک جلیل واحد کفایت نمی‌کند. آری اگر شخص جلیل کسی باشد که نسبت به رواتی که از ضعفاء یا مجاهیل روایت نقل کنند، قدح وارد می‌کند در این صورت از علائم وثاقت خواهد بود و به هر حال، روایت جلیل واحد از اعلام، قوت است نه وثاقت.
درس : مشتق (جلسه 8) تاریخ : 1395/1/5
سوال : سلام محضر بزرگواران پرتلاش
ايام باسعادت نوروز را تبريك عرض ميكنم

ميخواستم ببينم متن دروس رو نداريد؟ واگر داريد چطور ميتونم آنها را بدست بياورم.

ايام بكام تشكر

پاسخ : با سلام و تبریک متقابل سال جدید .
عملیات تایپ مجموعه دروس بدون متن در حال انجام است و در آینده نزدیک متن دروس روی سایت قرار خواهد گرفت. تا فرا رسیدن آن زمان می توانید با دانلود صوت دروس از مباحث استفاده کنید.
درس : نکاح (جلسه 24) تاریخ : 1394/12/28
سوال : ایابدون روحانی می شودخطبه عقدخواند؟وان خطبه چیست؟

پاسخ : لطفا به لینک زیر مراجعه کنید.
http://lankarani.com/far/bok/view.php?ntx=027023#424
درس : بحث برائت (جلسه 1) تاریخ : 1394/12/27
سوال : آيا اصول عمليه حجيت شرعي دارند يا حجيت عقلي؟ و آيا عمل به اين اصول، هر چند با واقعيت منطبق نباشد، رافع مسئوليت است؟

پاسخ : برخی از اصول عملیه، هم حجیت و دلیل شرعی دارند و هم دلیل عقلی؛ مانند أصالة البرائة و برخی فقط عقلی هستند مانند تخییر و برخی شرعی مانند استصحاب.
البته قدما، استصحاب را از راه عقل معتبر می‌دانستند و جزئیات این مطالب در کتب اصول بیان شده است.
در هر صورت اعم از اینکه عقلی باشد یا شرعی، چنانچه در هر کدام در مورد خود جاری شوند، رافع مسئولیت به حسب ظاهر است. و به عبارت دیگر در مصادیق احکام ظاهریه‌‌اند.
درس : مقدمه (جلسه 1) تاریخ : 1394/12/27
سوال : با سلام، بنده چند درس را که تایپ کرده بوده، به ایمیل فوق ارسال کردم، امیدوارم به دست شما رسیده باشد. التماس دعا

پاسخ : سلام علیکم
بله رسیده است. در حال بررسی آن هستیم . اما از بررسی کلی آن به این نتیجه رسیدیم که زحمت قابل توجهی صورت پذیرفته است.
موفق باشید
درس : دروس بیع - شرايط عوضين (جلسه 80) تاریخ : 1394/12/26
سوال : آيا به نظر شما، شيوخيت اجازه، دلالت بر وثاقت راوي مي‌کند؟
مرحوم آيت الله خوئي، شيوخيت اجازه را دلالت بر وثاقت راوي نمي‌دانستند. آيا شما با ايشان همنظر هستيد؟
آيا به نظر شما احمد بن محمّد بن يحيي العطار راوي موثّقي بود؟ اگر چنانچه مرحوم خوئي درباره وي مي‌گويند، ايشان راوي مجهولي بود، پس چطور مي‌شود به کتاب «بصائر الدرجات» اطمينان کرد، وقتي تمام اسناد علما به اين کتاب از طريق احمد بن محمد بن يحيي العطار هستند؟


پاسخ : مشهور بین رجالیین آن است که «شیخوخیت اجازه» از امارات وثاقت است و تحقیق آن است که مجرد شیخ الاجازه بودن و لو نسبت به یک یا چند حدیث معدود، اماریت ندارد، بلکه اگر بین مشایخ، شهرت بر این عنوان داشته باشد، به طوری که رواة معتبر و کسانی که در نقل و ضبط حدیث دقت و احتیاط دارند، از آنها روایات متعدد نقل نمایند(نه فقط یک روایت) در این صورت ولو چنین افرادی در کتب رجالی جرح وتعدیلی هم نداشته باشند اما همین مقدار در وثاقت آنان کافی است.
احمد بن محمد بن یحیی العطار که از مشایخ اجازه بوده است، نسبت به کتب مشهوره، بنابراین مجهول بودن او یا عدم توثیق او ضرری وارد نمی سازد، علاوه اینکه شهید ثانی در درایة او را توثیق نموده است و همین طور مرحوم علامه در مختلف الشیعه در حدیثی که زراره از امام صادق(علیه السلام) نقل نموده و این نام هم در سند وجود دارد حکم به صحت سند نموده است. مگر اینکه حکم به صحت روایت از باب اجتهاد باشد نه شهادت به توثیق.
بنابراین همان طور که درجواب نامه قبلی نوشتیم، این کتاب از کتب معتبره است و بزرگان و فحول رجالی و حدیث برآن اعتماد نموده اند.
درس : مقدمه (جلسه 1) تاریخ : 1394/11/26
سوال : با سلام و ضمن تشکر از اینکه فایل های درس استاد را در اختیار مخاطبین قرار می دهید. نظر به اینکه اینجانب توفیق یافته ام و به ترتیب از جلسه نخست دارم درس های استاد را پیاده می کنم اگر صلاح می دانید امکانی برای بنده قرار دهید تا فایل نوشتاری هر درس را در سایت قرار دهم. با تشکر

پاسخ : سلام علیکم
از لطف شما سپاسگزاریم . دروس مذکور تایپ شده است و در حال ویراستاری است. در صورتی که صلاح می دانید می توانید چند نمونه از دروسی که تا کنون تایپ شده را برایمان ارسال کنید در صورتی که آن را مناسبت تر از نسخه ی کنونی یافتیم از آن استفاده خواهیم کرد.
ایمیل ارسال : info@lankarani.com

نکاح  -  جلسه 24 ( بازدید : 7239)

 

بررسی آیه 221 بقره پیرامون نکاح
 
ادامه...

مكاسب محرمه / بررسي روايت تحف العقول  -  جلسه 1 ( بازدید : 4534)

 

علت انتخاب مکاسب شیخ (ره) از طرف استاد معظم برای تدریس
 
ادامه...

بحث اخلاقی: حقوق مسلمان بر مسلمان دیگر(1)  -  جلسه 19 ( بازدید : 4295)

 

بحث اخلاقی: حقوق مسلمان بر مسلمان دیگر(1)
 
ادامه...

مكاسب/ خيارات  -  جلسه 1 ( بازدید : 3869)

 

معنای لغوی و اصطلاحی خیار و اقسام خیار
 
ادامه...

بحث اخلاقی: حقوق مسلمان بر مسلمان دیگر(2)  -  جلسه 20 ( بازدید : 3722)

 

بحث اخلاقی: حقوق مسلمان بر مسلمان دیگر(2)
 
ادامه...

مفاهیم  -  جلسه 1 ( بازدید : 3334)

 

تعریف مفهوم و فرق آن با منطوق
 
ادامه...

بحث اخلاقی: جایگاه مؤمن نزد خداوند متعال  -  جلسه 18 ( بازدید : 3264)

 

بحث اخلاقی: جایگاه مؤمن نزد خداوند متعال
 
ادامه...

نکاح  -  جلسه 7 ( بازدید : 3022)

 

بررسی آیه‌ی 33 سوره‌ی نور در مورد نکاح
 
ادامه...

استصحاب  -  جلسه 27 ( بازدید : 2997)

 

بیان شد یکی از شرایط استصحاب اینست که شک فعلیّت داشته باشد. به این معنا که شک تقدیری برای جریان استصحاب کفایت نمی‌کند. به دنبال این مطلب دو فرع را مرحوم شیخ ذکر کردند
 
ادامه...

استصحاب  -  جلسه 11 ( بازدید : 2880)

 

از مباحثی که در شروع بحث استصحاب باید مطرح شود فرق میان قواعد ثلاث است، بین استصحاب و قاعده یقین چه فرقی است؟
 
ادامه...

مفاهیم  -  جلسه 18 ( بازدید : 2799)

 

تنبیه سوم: تداخل اسباب در جملاتی که شرط متعدد و جزاء واحد است
آيا بحث تداخل اسباب مبتني بر بحث مفاهيم است؟
تداخل اسباب يا تداخل مسبّبات؟
نزاع در تداخل اسباب در چه فرضي است؟
فرض نزاع در صورت فقدان دليل خاص؟
 
ادامه...

بحث اخلاقی: غضب خداوند متعال  -  جلسه 11 ( بازدید : 2780)

 

بحث اخلاقی: غضب خداوند متعال
 
ادامه...

بحث اخلاقی: اهتمام بر حفظ و گسترش انقلاب اسلامي  -  جلسه 16 ( بازدید : 2760)

 

بحث اخلاقی: اهتمام بر حفظ و گسترش انقلاب اسلامي
 
ادامه...

تنبیهات استصحاب  -  جلسه 105 ( بازدید : 2741)

 

ادامه بحث استصحاب زمانیات
اقسام شبهات متصوره در قسم دوم زمانیات
بررسی جریان استصحاب در هرکدام از موارد شبهه
دیدگاه محقق نائینی در شبهات حکمیه
اشکال دوم به تفصیل مرحوم شیخ و محقق آخوند
جواب استاد معظم به اشکال دوم
 
ادامه...

دروس بیع - شرائط متعاقدین  -  جلسه 1 ( بازدید : 2665)

 

شرط دوم متعاقدین؛ عقل است، یعنی اگر یکی از متعاقدین و یا هر دو دیوانه باشد، بیع صحیح نخواهد بود.
 
ادامه...

شروع کلاسها در سال تحصيلي 96ـ 95: 23 شهريور


*******************

برنامه دروس خارج حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته)

در سال تحصیلي 96ـ 95


درس خارج اصول

«خاتمه استصحاب»
مکان: مدرسه مرحوم آية الله گلپايگاني(ره)، مدرس 21
زمان: ساعت 8 صبح
*******************

درس خارج فقه

کتاب الحج
[بر اساس متن تحریر الوسیلة امام خمینی(قده)]

مکان: مدرسه مرحوم آية الله گلپايگاني(ره)، مدرس 20
زمان: ساعت 9 صبح
*********************

سلسله مباحث ماه مبارک رمضان 1438

«...............»

زمان: از روز  .... مورخ ....  مصادف با اول ماه مبارک رمضان - ساعت 11:45 رسمي
مکان: سه راه بازار، جنب پاساژ حضرت موسي بن جعفر(ع)، دفتر حضرت آيت الله العظمي فاضل لنکراني(قده)


تعداد دروس: 4,266
تعداد بازدید: 3,098,786
آخرین بروزرسانی: 8 مهر 12:59